Антимонопольний комітет України вивчає європейські підходи до оцінки допустимості державної допомоги для експортно-кредитних агентств. Задля цього фахівці АМКУ співпрацюють з комітетами Верховної Ради та надають висновки щодо профільних законопроектів.
5 травня, спеціалісти Комітету долучилися до вебінару «Оцінка допустимості державної допомоги на створення експортно-кредитних агентств», який організували експерти Проекту ЄС «Підтримка Антимонопольного комітету України у впровадженні правил державної допомоги». В ході вебінару детально розглянули: коли держава може фінансувати створення експортно-кредитних агентств та які умови допустимості такої державної допомоги для конкуренції. До заходу долучилися також зацікавлені представники юридичної спільноти.
Під час заходу директорка Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги Антимонопольного комітету Оксана Чабанюк відзначила, що АМКУ вже надав парламентським комітетами перші висновки по законопроектам, що стосуються експортно-кредитних агентств:
«Ми роз’яснюємо, зокрема, коли підтримка експортно-кредитних агентств може кваліфікуватися як державна допомога, а коли - ні. Варто зазначити, що на сьогодні критеріїв, за якими можна оцінити, чи є така підтримка допустимою, немає. Є можливість застосовувати тест Оператора ринкової економіки (ОРЕ), і також в майбутньому, у разі спрямування експортно-кредитним агентством коштів на цілі регіонального розвитку, будуть застосовуватися чинні Критерії оцінки допустимості державної допомоги для розвитку регіонів», – наголосила Оксана Чабанюк.
Питання інвестиційної допомоги та підтримки експорту важливе для України і в контексті викликів війни та повоєнного відновлення. Водночас АМКУ наголошує, що фінансування експортно-кредитних агентств має здійснюватися з урахування вимог Угоди про асоціацію частині державної допомоги, зазначила Оксана Чабанюк.
Виходячи з цього АМКУ надав висновки із зауваженнями та пропозиціями щодо законопроекту № 9015 «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності» щодо страхування інвестицій в Україні від воєнних ризиків» та законопроєкту № 9146 «Про внесення змін до статті 13 Закону України «Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності» щодо страхування експорту продовольчої продукції під час воєнного стану».
Нагадаємо, законопроектом № 9015 передбачається розширення діяльності Експортно-кредитного агентства (далі – ЕКА) щодо страхування інвестицій (як іноземних, так і вітчизняних інвесторів) в Україні, в тому числі, від воєнних ризиків. Важливо, що у разі прийняття запропонованих законопроектом змін та здійснення ЕКА страхування та перестрахування прямих інвестицій на преференційних не ринкових засадах, ці заходи міститимуть ознаки державної допомоги згідно із Угодою про асоціацію. Водночас, у висновку до законопроекту № 9015 Комітет зауважує, що у разі надання суб’єктам господарювання – інвесторам державної допомоги у формі страхування та перестрахування прямих інвестицій ЕКА, така державна допомога буде допустимою, відповідно до правил надання регіональної інвестиційної допомоги, закріплених в постанові КМУ від 18.04.2023 № 348 «Про затвердження критеріїв оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання для забезпечення розвитку регіонів та для підтримки середнього та малого підприємництва».
Дотримання правил надання регіональної інвестиційної в цілому забезпечить соціально-економічний розвиток регіонів, стимулювання інвестиційної активності суб’єктів господарювання, створення нових робочих місць та сприятиме діяльності щодо вироблення суб’єктами господарювання товарів (виконання робіт, надання послуг).
Законопроектом № 9146 в свою чергу передбачається розповсюдження дії Експортно-кредитного агентства на підтримку експорту товарів у сфері сільського господарства, страхування та перестрахування зовнішньоекономічних договорів (контрактів) щодо цих товарів. У своєму висновку до законопроекту № 9146 Комітет роз’яснив, що дія Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» не поширюється на підтримку у цій сфері, а положення Угоди про асоціацію не застосовуються.
Детальніше із зауваженнями та пропозиціями Комітету до вищезгаданих законопроектів можна ознайомитись за посиланнями: