Державна допомога і конкуренція: хроніки протистояння. Кейс 5: Компенсації перевізникам, критерії Altmark

Опубліковано 13 серпня 2020 року о 15:34

Надавач підтримки: Управління економіки Южненської міської ради

Отримувач підтримки: Южненське міське комунальне підприємство «Южтранс»

Загальний обсяг підтримки: 883, 9 тис. грн.

Нещодавно ми розглядали випадки, коли компенсація збитків суб’єктам господарювання, пов’язаних із наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ), не є державною допомогою. Нагадаємо, це можливо за умови одночасного дотримання чотирьох критеріїв Altmark, які були встановлені рішенням Європейського суду. Сьогодні пропонуємо детальніше проаналізувати, як застосовуються ці критерії на прикладі міста Южне Одеської області.

Повідомлення про нову державну допомогу надійшло від Управління економіки Южненської міської ради. Підтримку у формі субсидій та поточних трансфертів впродовж 2020-2022 років планують надавати місцевому КП «Южтранс».

«Южтранс» – єдине підприємство, яке перевозить пасажирів міським автобусним маршрутом «Ринок (кільцевий ч/з МіЗ)». Згідно з рішенням Южненської міської ради, користуватися ним мешканці міста можуть безоплатно протягом усього року, крім літніх місяців. Компенсацію ж витрат за безкоштовне перевезення пасажирів, окрім пільговиків, виплачують з місцевого бюджету.

Як оцінювали заходи державної підтримки на відповідність чотирьом критеріям Altmark?

Перший критерій: Суб’єкт господарювання повинен виконувати зобов’язання з обслуговування населення, і ці зобов'язання чітко встановлені та визначені.

Зобов’язання КП «Южтранс» з надання послуг перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування встановлені та чітко визначені декількома документами. Це Закон України «Про автомобільний транспорт», Статут підприємства, рішення міської ради та договір про організацію перевезень. У останньому, зокрема, зазначається й те, що тарифи на перевезення пасажирів та багажу встановлює виконком Южненської міської ради.

Другий критерій: Параметри, на підставі яких розраховується компенсація, визначені заздалегідь об’єктивним і прозорим способом.

У рішенні ради визначено, що «Южтранс» щомісячно надає розрахунок компенсації витрат головному розпоряднику бюджетних коштів – Управлінню економіки Южненської міської ради. Окрім того, спеціальна міська комісія, до складу якої входять представники структурних підрозділів з питань фінансів, економіки, транспорту, праці та соціального захисту населення, періодично досліджує, скільки людей їздять в автобусах безкоштовно. Визначено і алгоритм обрахунку розміру фактичної компенсації.

Третій критерій: Компенсація не є надмірною і не перевищує необхідної суми для покриття всіх або частини витрат, понесених суб’єктом господарювання при наданні ПЗЕІ.

КП «Южтранс» надає детальні розрахунки для обґрунтування необхідної суми на покриття витрат, підтверджуючі документи, звіт про виконані роботи, договори на придбання пального тощо. Зазначені рахунки ретельно перевіряються управлінням щодо недопущення надмірної компенсації. Спрямовуються бюджетні гроші, до речі, на виплату зарплат водіїв та пальне.

Четвертий критерій: Суб’єкт господарювання, який надає послуги, повинен бути обраний шляхом проведення процедури публічних закупівель. Якщо така процедура не була дотримана, то рівень компенсації визначається на основі аналізу витрат, які є типовими для цього суб’єкта господарювання, враховуючи відповідний дохід підприємства та розумний прибуток.

Відповідно до наданої інформації КП «Южтранс», яке здійснює перевезення пасажирів міським автобусним маршрутом загального користування, було обрано за підсумками проведення конкурсу як того вимагає законодавство.

Таким чином, усі чотири сукупних критерії Altmark у цьому випадку було дотримано. За такої умови підтримка перевізника з місцевого бюджету не є державною допомогою.

Та не обійшлося без «але». Цей висновок стосується лише суми 203,6 тис грн, яку передбачено виділити у період до 1 листопада 2020 року. Адже тільки до цієї дати діє договір про організацію перевезень пасажирів автобусним маршрутом загального користування. Договорів на 2021 та 2022 роки щодо компенсації витрат за безкоштовне перевезення мешканців Южного за рахунок місцевого бюджету міським автобусним маршрутом «Ринок (кільцевий ч/з МіЗ)» ще не укладено.

Чи буде містити ознаки державної допомоги підтримка, яку планують надавати у період після 1 листопада цього року, доведеться аналізувати окремо.

Довідково: 

http://pdd.amc.gov.ua/

https://amcu.gov.ua/

https://www.facebook.com/amc.gov.ua/

http://www.sesar.inf.ua/

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux