Надавач підтримки: Департамент праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради.
Отримувач підтримки: суб’єкти господарювання у сфері перевезень пасажирів.
Загальний обсяг підтримки: 25 млн грн.
Існують випадки, коли компенсація збитків суб’єктам господарювання, пов’язаних із наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес (ПЗЕІ), не є державною допомогою. Це можливо за умови одночасного дотримання чотирьох критеріїв Altmark. Що ж це за критерії та як вони застосовуються?
Критерії Altmark були встановлені ще у 2003 році Європейським судом у рішенні Altmark Trans Gmbh, Regierungspräsidium Magdeburg v Nahverkehrsgesellschaft Altmark Gmbh. До них належать такі:
1. Підприємство, якому надається підтримка, має виконувати зобов’язання з обслуговування населення, і ці зобов'язання повинні бути чітко визначені.
2. Параметри, на підставі яких розраховується компенсація, мають бути визначені заздалегідь у об’єктивний і прозорий спосіб.
3. Компенсація не може надмірною і не має перевищувати необхідну суми для покриття всіх або частини витрат, понесених суб’єктом господарювання при наданні ПЗЕІ.
4. Суб’єкт господарювання, який надає послуги, повинен бути обраний через процедуру публічних закупівель. Якщо така процедура не була дотримана, то рівень компенсації визначається на основі аналізу витрат, які є типовими для цього суб’єкта господарювання, враховуючи відповідний дохід підприємства та розумний прибуток.
Якщо усі чотири критерії дотримані, подавати до Комітету повідомлення про нову державну допомогу взагалі не потрібно.
Компенсації за перевезення пільговиків: як працює Altmark
А тепер давайте розглянемо, як працює вищеописане правило, на прикладі компенсацій для компаній, які займаються перевезенням пасажирів.
Департамент праці та соціального захисту населення Ужгородської міської ради минулого року подав повідомлення про нову державну допомогу. Мова йшла про відшкодування у 2020 році з місцевого бюджету витрат за перевезення пільговиків на міських автобусних маршрутах загального користування. Розглянувши повідомлення, Антимонопольний комітет дійшов висновку, що усі вищезгадані чотири сукупних критерії Altmark кумулятивно дотримано. До уваги, в тому числі, були взяті наступні аргументи:
Водночас, було передбачено, що у разі отримання суб’єктами господарювання надмірної компенсації за надання послуг перевезення пільгових категорій громадян таку компенсацію мало бути повернуто до міського бюджету міста Ужгород.
Цей випадок не є поодиноким, тому радимо й іншим звертати увагу на можливість застосування критеріїв Altmark при роботі з компенсаціями.
Довідково: