22 лютого 2024 року відбулося засідання Комітету, на якому дії Державіаслужби, які полягали у незабезпеченні можливості для авіаперевізників подати заяви на отримання прав на експлуатацію повітряних ліній визнано порушенням, передбаченим пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу влади, які призвели до обмеження конкуренції.
Так, до Комітету, до повномасштабного вторгнення росії в Україну, звернувся з заявою авіаперевізник (ТОВ «БІЗ ЕЙРЛАЙН») щодо можливих ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях Державіаслужби, які полягають у позбавленні авіаційних перевізників права брати участь у конкурентному отриманні прав на експлуатацію повітряних ліній, а саме: Київ – Тель-Авів (Держава Ізраїль) – Київ, Одеса – Тель-Авів (Держава Ізраїль) – Одеса (Ізраїльські лінії).
Державіаслужба надає, анулює, відмовляє у наданні та обмежує обсяг прав на експлуатацію повітряних ліній українським та іноземним авіаперевізникам відповідно до Авіаційних правил України.
Зазначені питання розглядаються Комісією з розгляду питань щодо прав на експлуатацію повітряних ліній.
До Державіаслужби надійшли заяви від Авіакомпанії Скайап щодо отримання прав на експлуатацію Ізраїльських повітряних ліній, у зв’язку з невикористанням їх протягом 12 місяців ТОВ «ЯнЕір».
Комісією одночасно було прийнято рішення стосовно двох питань: про анулювання прав ТОВ «ЯнЕір» та надання таких прав Авіакомпанії Скайап. Тобто, Державіаслужба не надала часу для надання відповідних пояснень та підтверджуючих документів для ТОВ «ЯнЕір», а також не надала можливості для інших авіаперевізників скористатись своїм правом на отримання таких повітряних ліній.
Такі дії Державіаслужби призвели до обмеження конкуренції, а саме надання переваг авіакомпанії Скайап, які поставили її у привілейоване становище порівняно з конкурентами.
У зв’язку з вторгненням російського агресора на територію України авіаційна галузь на сьогодні не працює, Україна закрила весь свій повітряний простір для цивільних перевезень з 24 лютого 2022 року. На сьогодні припинено будь-які авіаперевезення, зупинилася діяльність десятків авіакомпаній та інших підприємств авіаційного ринку.
Водночас, після відновлення цивільної авіації в Україні важливо забезпечити конкуренцію між авіаперевізниками під час отримання доступу до авіамаршрутів. Тому Антимонопольний комітет зобов’язав Державіаслужбу забезпечити можливість авіаперевізникам на конкурентних умовах приймати участь в процесі отримання прав на експлуатацію повітряних ліній після відновлення перевезень, що сприятиме створенню конкуренції на ринку.