26 квітня 2016 року в.о.
Голови Комітету Марія НІЖНІК взяла участь у дискусії, організованої Українським
кризисним медіа-центром, на тему: «Що необхідно для розвитку конкуренції в
Україні».
Під
час свого виступу Марія НІЖНІК зазначила,
що будь-яка конкурентна реформа чи розвиток конкуренції повинен мати якнайменше
три складові. По-перше, це політика держави, спрямована на розвиток конкуренції
і секторів економіки, на стимулювання і появу нових гравців на ринках.
По-друге, спроможні інституційні регулятори, відповідальні за певні сфери
розвитку економіки, які використовують правила, спрямовані на захист
конкуренції і розвиток секторів економіки. По-третє, наявність законодавства
про захист економічної конкуренції і сильного спроможного конкурентного
відомства, який має ефективний механізм попередження антиконкурентних дій суб’єктів господарювання та
органів державної влади. Також важливою, за словами спікера, має бути й
четверта складова, а саме, належна судова реформа. Тобто права суб’єктів
господарювання та органів влади мають бути належним чином захищені у судах.
Коментуючи
ситуацію на ринках у країні, Марія
НІЖНІК умовно виділила чотири типи ринку. Перший – конкурентні ринки, на
яких існують структурні передумови для конкуренції та існування її де-факто.
Другий – ринки, на яких існують усі структурні передумови, але внаслідок антиконкурентних дій суб’єктів
господарювання конкуренція тут є обмежена. На зазначених типах ринку відомство
має важливе значення та відіграє роль так званого арбітра між суб’єктами
господарювання, владою та суспільством. Тут Комітет виконує дві функції:
правозастосування і адвокатування конкуренції.
Третій
тип ринку – ринки, на яких немає структурних ознак конкуренції, але насправді
вона може існувати в подальшому. Тут роль відіграють і Комітет, і регулятори,
які свої програми спрямовують на розвиток відповідних секторів економіки. На
цих ринках основними питаннями є дерегуляція, лібералізація ринку, стимулювання
входу нових сторін на ринки, а також зняття адміністративних та інших бар’єрів
з метою реформування, удосконалення і появи конкуренції на цих ринках.
Четвертий
тип – це приватні монополії, на яких важливу роль відіграють регулятори, що
здійснюють діяльність на цих ринках. Тут доступ до природних монополій та
суміжних ринків – це спільна діяльність
регулятора і Комітету.
Також
Марія НІЖНІК поінформувала про вже
зроблені Антимонопольним комітетом кроки з метою підвищення ефективності його
діяльності. Зокрема, що стосується внутрішніх аспектів:
- Прозорість.
Рішення Комітету оприлюднюються. Відомство удосконалює рішення з економічної і
юридичної точки зору, щоб усі суб’єкти господарювання розуміли, які підходи
існують і якою логікою керується Комітет при їх прийнятті;
- Внутрішня
реорганізація. Посилено Департамент розслідувань порушень законодавства про
захист економічної конкуренції, створений структурний підрозділ, який
займатиметься питаннями економічного аналізу;
- Зміна парадигми. Намагання перейти від вирішення маленького питання одного
споживача чи гравця до проактивної
ролі у вирішенні системних питань.
Зовнішні
аспекти:
- Розмежування повноважень Комітету і регуляторів, що позитивно вплине на кількість заяв, справ, які наразі розглядаються органом;
- Максимізація економічного ефекту. За наслідками 2015 року за результатом діяльності Комітету він склав близько 1 мільярда гривень;
- Зниження тиску на бізнес. Намагання стимулювати бізнес конкурувати:
- Адвокатування конкуренції. Здійснення заходів, спрямованих на пояснення напрямів роботи органу для підвищення обізнаності з питань конкуренції;
- розробка Програми розвитку конкуренції.
«Системна робота Антимонопольного комітету
України з іншими органами державної влади і розробка програмних дій сприятиме
розвитку конкуренції», - резюмувала Марія
НІЖНІК.