АМКУ рекомендував АТ «Укрзалізниця» забезпечити прозорі умови конкурсу з відбору компанії для страхування пасажирів

Опубліковано 04 жовтня 2019 року о 15:48

03.10.2019 Комітет рекомендував АТ «Укрзалізниця» провести прозорий конкурс з відбору компанії, яка надаватиме послуги з обов’язкового особистого страхування пасажирів від нещасних випадків на залізничному транспорті.

У рекомендаціях йдеться про визначення чітких і недискримінаційних критеріїв, які забезпечать можливість страховим компаніям конкурувати та здобувати переваги завдяки власним досягненням на ринку. Також перевізником мають бути  визначені чіткі строки оцінки пропозицій, затвердження результатів конкурсу та їх оголошення.

Суть справи

ПрАТ «Страхова компанія «Рідна» подала заяву до Комітету щодо ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції АТ «Укрзалізниця» під час проведення конкурсного відбору компанії-страховика, результати якого так і не було затверджено.

Про те, чи варто змагатися за право бути страховиком пасажирів від нещасних випадків на транспорті, можна побачити з наступних цифр про обсяги страхування на транспорті в цілому:

Період

Обсяг страхових платежів,

тис. грн

Обсяг страхових виплат,

тис. грн

Рівень страхових виплат,

%

2016 рік

85 347, 5

4 818, 4

6

2017 рік

86 152, 7

4 719, 3

5

2018 рік

101 029, 8

3 976, 4

4

І квартал 2019 року

21 631,1

909, 5

4


Отже, зі 101 млн грн отриманих у 2018 році страхових платежів сплачено постраждалим (пасажирам, водіям транспортних підприємств, кондукторам тощо) близько 4 млн грн.  

Тому такий вид страхування для страхових компаній є високоприбутковим та не несе жодних суттєвих ризиків.

У ході справи було встановлено, що як конкурсна документація, так і проведення конкурсу не в повній мірі відповідали здоровій конкурентній практиці.

Так, критеріями  конкурсу передбачалось:

1) встановлення розмірів базових критеріїв, а саме розміру страхового платежу і розміру відрахувань на фінансування запобіжних заходів, спрямованих на зменшення травматизму на транспорті, для відповідних напрямків сполучення - максимально наближених до їх граничних значень, визначених законодавством (різниця у 0,01 %). Разом з цим не зроблено оцінку конкурсних пропозицій за такими критеріями;

Наприклад, на маршрутах приміського сполучення максимальний розмір страхового платежу складає до 3 % вартості проїзду. Страхова компанія може встановити його на свій розсуд, і це вплине на вартість квитка.

Якщо перевізник встановлює критерій відбору майже на рівні максимального значення – у страховика не залишається вибору, окрім як заради перемоги у конкурсі запропонувати вищий розмір (а, отже, квиток стане дорожчим).

2) оцінка конкурсних пропозицій лише за критеріями розміру комісійної (агентської) винагороди і премії за високий стан безпеки перевезень, які отримує АТ «Укрзалізниця».

І в такому випадку знову, щоб збільшити шанси на перемогу у конкурсі, страхова компанія мала запропонувати вищий відсоток винагороди перевізнику.

З цих двох критеріїв вбачалося, що перевага надавалася тим компаніям, які забезпечать більший прибуток перевізнику, а не кращі умови для пасажирів.     

Тому з метою припинення дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, та усунення причин виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, Комітет рекомендував АТ «Укрзалізниця» вжити заходів для проведення відкритого конкурсу з відбору страховика, що надаватиме послуги з обов’язкового особистого страхування пасажирів від нещасних випадків на залізничному транспорті:

  • за чіткими, прозорими та недискримінаційними критеріями, які забезпечать можливість страховим компаніям конкурувати з метою здобуття переваг завдяки власним досягненням на ринку;
  • з визначенням строків вчинення відповідних дій, пов’язаних з оцінкою конкурсних пропозицій, затвердженням результатів конкурсу та їх оголошенням.

Про результати розгляду рекомендацій АТ «Укрзалізниця» зобов’язане повідомити Комітет у 30-денний строк з дня їх отримання.

Довідково:

За законодавством, управління процесом перевезень у внутрішньому і міжнародному сполученнях здійснюється централізовано і належить до виключної компетенції АТ «Укрзалізниця». До обов’язків АТ «Укрзалізниці» належить забезпечення страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті.

Особисте страхування пасажирів від нещасних випадків на залізничному транспорті є обов’язковим видом страхування, істотні умови якого, зокрема, граничні значення страхових платежів, визначено Положенням про обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 № 959 (із змінами).

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux