Після дефіциту пального на роздрібному ринку навесні 2022 року, АМКУ було розпочато два дослідження. Перше – пов’язане із виявленням причин та чинників, що вплинули на обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (мова йде про високооктанові бензини та дизельне пальне (далі – пальне). Друге – зі встановленням цін на пальне протягом 2022 року.
У зв’язку з зазначеним, предмет вказаних досліджень є комплексним та стосується як дій суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на всіх ланках обороту пального, так і умов функціонування ринків. Зокрема, залежність динаміки зміни роздрібних цін на пальне та обсягів реалізації від попиту на ринку, реальної наявності товару, а також, що не менш важливо - від заходів державного регулювання та контролю, які діяли або скасовувались протягом досліджуваного періоду.
На сьогодні АМКУ зібрано великий обсяг інформації від органів державної влади та суб’єктів господарювання. З отриманої інформації вже можна робити попередні висновки, зокрема, щодо функціонування ринку протягом 2022 року.
АМКУ ще не має остаточних результатів дослідження водночас враховуючи підвищений попит на пальне, який у будь-який момент може призвести до повторення ситуації квітня-травня 2022 року, АМКУ вирішив терміново звернутися до КМУ з наступними основними проблемними питаннями, які були виявлено протягом вказаних досліджень.
1. Неможливо оцінити обсяги ринків пального, а також реальний попит та пропозицію на пальне, після введення військово стану в країні.
Одним з основних етапів проведення АМКУ досліджень є визначення обсягів ринків пального, оцінка співвідношення попиту та пропозиції.
З цією метою АМКУ звертався до органів державної влади, виробників, імпортерів, суб’єктів господарювання, які здійснюють роздрібну реалізацію пальним.
Довідково: Наприклад, інформація від ДССУ, як правило, використовується для визначення обсягів ринків, динаміки продажу світлих нафтопродуктів (пального) через АЗС, кількості АЗС, запасів світлих нафтопродуктів (пального) на АЗС. Інформація з системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі - СЕА РПСЕ) дозволяла отримати дані щодо всіх без виключення операцій з пальним щодо обсягу виробленого, ввезеного, реалізованого оптом та в роздріб пального, а також залишків пального на кожному акцизному складі, в тому числі пересувному.
Разом з тим під час дослідження АМКУ зіткнувся зі значними труднощами в отриманні вказаної інформації, а отримані дані є неповними. Вказане ускладнює формування остаточних висновків у дослідженнях. Зокрема, чи перевищував попит пропозицію на ринку у період квітня-травня 2022 року.
АМКУ встановлено, що вказаним обставинам передують наступні причини:
- Після скасування у вересні 2020 року розпорядження КМУ від 06.09.1999 № 926-р, на жодний державний орган не покладено повноваження зі складання фактичних та прогнозних балансів попиту та пропозиції світлих нафтопродуктів (пального). Єдиним джерелом отримання даних державою була інформація, що добровільно надсилалася у робочому порядку учасниками ринків пального, без будь-якого документального підтвердження її достовірності.
Довідково: Розпорядження було прийнято з метою подолання напруженості на вітчизняному ринку паливно-енергетичних ресурсів і своєчасного запобігання виникненню кризових ситуацій із забезпеченням ними економіки країни, функції з розроблення балансів попиту та пропонування на нафту, нафтопродукти і природний газ було покладено на Міністерство енергетики України і Міністерство економіки України
- З метою зменшення звітного навантаження на респондентів й уникнення дублювання інформаційних потоків, починаючи з січня 2022 року, Держстатом скасовано форму звітності для суб’єктів господарювання, яка містила інформацію про продаж світлих нафтопродуктів і газу та проведення державних статистичних спостережень «Продаж світлих нафтопродуктів і газу» згідно з планом на 2022 рік.
З цього моменту Держстат не отримує даних щодо обсягів роздрібного пального від безпосередніх учасників ринку, а повністю залежить від інформації, наданої ДПС за даними СЕА РПСЕ.
- Разом з тим, інформація, наявна в СЕА РПСЕ наразі є неповною, оскільки окремі суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність з виробництва, реалізації та зберігання пального скористалися можливістю обмежити доступ до інформації про обсяг обігу пального та залишки пального в місцях його зберігання.
Цьому передувало прийняття у березні 2022 року Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» яким установлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
При цьому наведені вище обставини, виявлені у зв’язку із спробами Комітету встановити реальні обсяги ринків пального, на думку Комітету, свідчать про більш важливі проблеми на ринку:
- жоден державний орган та держава в цілому не володіє повною та достовірною інформацією про обіг пального в Україні;
- держава не може прогнозувати та планувати дії на ринку пального у зв’язку із відсутністю вказаної інформації та є залежною від учасників ринків пального;
- суб’єкти господарювання – учасники ринків пального, розуміючи безконтрольність ринку, можуть вчиняти дії, законність яких важко перевірити.
В умовах ситуації, яка склалась в країні, АМКУ впевнений, що держава повинна мати вплив на ринок, в тому числі здійснювати заходи, направлені на запобігання дефіциту. Вважає, що ведення балансів, звітність ДССУ або внесення даних в СЕА РПСЕ не ущемляє вільну ринкову поведінку добросовісних суб’єктів господарювання, а лише дозволяє державі мати об’єктивну інформацію про стан ринку з метою запобігання можливим проблемам.
Комітет підтримує позицію Уряду щодо необхідності та важливості обмеження роботи публічних електронних реєстрів, їх публікації у засобах масової інформації. Разом з тим, сам збір такої інформації не має бути припиненим, а її захист має здійснюватися належним чином.
2. Дії, направлені на зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану є недостатніми або не виконуються належним чином.
Окремо під час досліджень АМКУ було встановлено, що:
- для зменшення дефіциту нафтопродуктів в умовах воєнного стану, КМУ прийнято постанову від 27.05.2022 № 638, якою АТ «Укрзалізниця» уповноважено здійснювати функції замовника із здійснення закупівель нафтопродуктів та супутніх послуг, пов’язаних із закупівлею нафтопродуктів за зовнішньоекономічними та іншими договорами (контрактами) з подальшою реалізацією на внутрішньому ринку. АМКУ позитивно оцінює дії Уряду в цій частині, разом з тим, звертає увагу, що вказана постанова на сьогодні не виконується.
- станом на листопад 2022 року, в частині державного регулювання цін на пальне залишається чинною лише Постанова № 341 щодо декларування зміни роздрібних цін у разі їх підвищення на 5 і більше відсотків.
З метою оцінки роздрібних цін на пальне, АМКУ було опрацьовано дані Реєстру роздрібних цін, який ведеться в електронному вигляді Держпродспоживслужбою, щодо бензинів марки А-92, А-95, дизельного пального за період з 01.01.2022 по 01.08.2022 та виявлено, що найбільші оператори роздрібного ринку пального у період з 01.01.2022 по 01.08.2022 не здійснювали декларування зміни роздрібних цін на товари.
Держпродспоживслужбою повідомлено, що у зв’язку з недотриманням вимог щодо декларування зміни роздрібних цін на пальне, найбільшим операторам роздрібного ринку пального направлялися листи щодо необхідності дотримання вимог Порядку. Також здійснювалися позапланові перевірки, в результаті яких за завищення граничного рівня торгової надбавки або невиконання суб’єктами господарювання вимог щодо декларування зміни роздрібних цін на пальне на суб’єктів господарювання накладено адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафів.
Разом з тим, аналіз відповідних даних Реєстру станом на листопад 2022 року засвідчив, що суб’єкти господарювання, на яких було накладено штрафні санкції, досі не здійснюють декларування роздрібних цін на пальне.
Виходячи з вищевикладеного вбачається, що такий механізм, як проведення фактичних перевірок уповноваженими органами та накладення штрафних санкцій на суб’єктів господарювання не є достатнім та ефективним важелем впливу на протиправну поведінку останніх, оскільки не позбавляє можливості вчинення порушення в подальшому.
Враховуючи наведене вище у сукупності АМКУ прийняв рішення надати КМУ наступні пропозиції:
АМКУ повторно звертає увагу, що вказані пропозиції КМУ не є «крапкою» у вказаних дослідженнях. Наразі продовжується збір та аналіз інформації від учасників ринків пального на предмет порушення конкурентного законодавства під час:
- можливого обмеження пропозиції на ринку роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів (пального) протягом квітня-травня 2022 року;
- схожої цінової політики суб’єктів господарювання, не пов’язаних відносинами контролю, після скасування державного регулювання цін (шляхом установлення граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних).
Висновки щодо цих порушень, в тому числі - оцінка впливу державного регулювання цін у вигляді граничного рівня торгівельної надбавки, що нараховувалася до середньої вартості 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних, а також запровадженої формули розрахунку середньої вартості бензинів та дизельного палива у вигляді, яка визначалась Міністерством економіки на підставі розрахунків АТ «НАК «Нафтогаз України», будуть надані найближчим часом (в обсягах, які можливо розголошувати в умовах воєнного стану).