АМКУ про розгляд справи проти Групи компаній ДТЕК

Опубліковано 28 грудня 2018 року о 17:09

На засіданні Антимонопольного комітету України, яке відбулося 28 грудня 2018 року, прийнято рішення про закриття справи, розпочатої проти Групи компаній ДТЕК (ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго», ТОВ «ДТЕК Східенерго», ПАТ «ДТЕК Західенерго»).

Справу про порушення законодавства про захист економічної конкуренції було розпочато за поданнями НКРЕКП та заявою ДП «НЕК «УКРЕНЕРГО».

Відповідно до подань НКРЕКП, включення Групою компаній ДТЕК необґрунтованих витрат до собівартості електричної енергії могло призвести до збільшення оптової ринкової ціни на електричну енергію та містило ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді зловживання монопольним становищем.

Відповідно до заяви ДП «НЕК «Укренерго», протягом І півріччя 2015 року порівняно з аналогічним періодом 2014 року зросла аварійність ТЕС, які експлуатує Група компаній ДТЕК. На думку ДП «НЕК «Укренерго», такі дії Групи компаній ДТЕК могли ускладнити режим роботи ОЕС України, спричинити дефіцит її потужності та мали ознаки зловживання монопольним становищем.

Висновки АМКУ за результатами розгляду справи

Для притягнення суб’єкта господарювання до відповідальності за зловживання монопольним становищем необхідно:

по-перше, довести, що суб’єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку;

по-друге, довести зловживання суб’єктом господарювання таким становищем.

Суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, якщо він може самостійно або разом з іншими суб'єктами господарювання визначати умови обороту товарів на ринку.

Енергоатом та Група компаній ДТЕК, враховуючи, зокрема, їх суттєві частки на ринку, мають структурні ознаки монопольного становища та ринкову владу.

При цьому у Групи компаній ДТЕК ринкова влада підсилюється її вертикальною інтеграцією (виробничий ланцюжок, який включає видобуток вугілля, генерацію, передачу та розподіл електроенергії та значний обсяг споживання підприємствами, пов’язаними відносинами контролю).

Водночас, на сьогодні вартість електричної енергії, купленої у виробників (окрім ТЕС), визначається тарифом, встановленим Регулятором (НКРЕКП) або Законом. Тариф електричної енергії, купленої у ТЕС, визначається відповідно до Правил ОРЕ, який перевіряється, коригується та затверджується Регулятором (НКРЕКП). У діючій моделі ОРЕ України, із наявним державним регулюванням,  жоден із суб’єктів господарюванняучасників ринку генерації електричної енергії не може одноосібно або спільно з іншими учасниками ринку впливати на умови обороту товару, в тому числі обирати контрагента, визначати обсяги та ціну реалізації (продажу) електроенергії, умови договорів тощо.

Відтак, внаслідок наявних адміністративних обмежень ринкова влада Групи компаній ДТЕК чи будь-яких інших учасників ринку генерації електричної енергії в діючій моделі ОРЕ України не може бути реалізована.

За таких умов Комітет не має підстав для визнання Групи компаній ДТЕК такою, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку генерації електроенергії.

Відсутність монопольного становища у свою чергу виключає можливість суб’єкта зловживати таким становищем та, відповідно, спотворювати конкуренцію на ринку.

Цей висновок підтверджується матеріалами справи. Зокрема, встановлено, що дії Групи компаній ДТЕК не призвели до зростання ОРЦ та, відповідно, не завдали збитків окремим особам чи суспільству, оскільки Регулятор (НКРЕКП) вживав заходів до недопущення зростання ОРЦ у досліджуваний період.

На засіданні Комітету Перший заступник Голови Комітетудержавний уповноважений Марія Ніжнік підкреслила, що Комітет діє виключно в межах своєї компетенції, та відзначила: «Ми здійснюємо контроль за економічною конкуренцією і не можемо оперувати фактами, не пов’язаними з можливим впливом на ринок неекономічним шляхом. Вирішального впливу на ринок в економічному сенсі сьогодні не має жодна компанія, адже кінцевий результат гри на ринку визначає держава».

Водночас, у новій моделі ринку електроенергії, яка має бути запроваджена з липня 2019 року, державне регулювання у значній мірі буде послаблене, а в окремих сегментах ринку і зовсім зняте. Це створить можливість набуття зазначеними компаніями монопольного (домінуючого) становища та, відповідно, великий ризик зловживання таким становищем.

Як зазначив Голова Комітету Юрій Терентьєв, Комітет повинен боротись не лише з наслідками, які негативно впливають на економічну конкуренцію, але і з першопричинами, що їм передують, особливо на порозі формування конкурентних умов діяльності в новому ринку електричної енергії.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux