Правила надання державної допомоги у постковідний та повоєнний періоди, наслідки її неправомірного надання та інші питання, пов’язані із реалізацією постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 28 «Про надання фінансової державної підтримки»
(далі – Постанова) обговорили фахівці Антимонопольного комітету України та Фонду розвитку підприємництва на спільній зустрічі 2 серпня.
Зазначимо, пунктом 17 Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва за договорами фінансового лізингу, який затверджено Постановою передбачено, що для отримання державної підтримки суб’єкт підприємництва повинен відповідати, зокрема, таким критеріям:
- суб’єкт підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів за останніх три календарних роки не отримував державної допомоги, що перевищує суму, еквівалентну 200 тис. євро, визначену за офіційним валютним курсом, установленим Національним банком України, що діяв на останній день фінансового року;
- суб’єкт підприємництва разом з учасниками групи пов’язаних з ним контрагентів на період карантину, встановленого КМУ з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом шести місяців після його скасування не отримував державної допомоги, що перевищує суму, еквівалентну 400 тис. євро, визначену за офіційним валютним курсом, установленим Національним банком, що діяв на останній день фінансового року, залученої для подолання негативних наслідків карантинних обмежень.
Слід зазначити, що у Європейському Союзі правила надання державної допомоги в рамках COVID-19 описано у «Тимчасових рамках державної допомоги», прийнятих 19 березня 2020 року (далі – Тимчасові рамки). Це було необхідно для того, щоб держави-члени могли скористатися гнучкістю профільного законодавства під час надання економічної підтримки в умовах пандемії коронавірусу. В Україні ж правила надання державної допомоги в рамках COVID-19 визначено у «Критеріях оцінки допустимості державної допомоги суб’єктам господарювання на подолання наслідків, спричинених коронавірусною хворобою COVID-19», затверджених КМУ (далі – Критерії).
Оскільки, ситуація з пандемією у Європі полегшилася, у травні 2022 року Комісія прийняла рішення про поступове скасування Тимчасових рамок і остаточно вони припинять свою дію 31 грудня 2023 року. Водночас, в законодавстві України у сфері державної допомоги (пункт 7 Критеріїв) передбачено, що ці Критерії не застосовуватимуться після закінчення шести місяців з дати скасування карантину.
Уряд України 1 липня 2023 року ухвалив рішення про завершення карантину та режиму надзвичайної ситуації, які було запроваджено у зв’язку із пандемією коронавірусу. Відповідно термін дії правил надання державної допомоги в рамках COVID-19 завершиться в Україні, як і у ЄС - у грудні 2023 року.
Важливо зауважити, що при цьому «воєнні» правила надання державної допомоги залишаються чинними. Щоправда, чи буде визнаватися вся допомога допустимою аж до кінця воєнного стану, чи відбуватимуться певні зміни в законодавстві – наразі важко передбачити з огляду на те, що вторгнення росії в Україну продовжується, зауважила під час наради директорка Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги Оксана Чабанюк.
«На період воєнного стану тимчасово дія закону про державну допомогу припинена, вся державна допомога вважається допустимою. Разом з тим Угоду про асоціацію ніхто не скасовував. Тому ми і надалі співпрацюємо з усіма надавачами - щоб ця державна допомога відповідала критеріям допустимості, попри зупинення профільного Закону», – говорить Оксана Чабанюк.
Зі свого боку виконавчий директор Фонду розвитку підприємництва Андрій Гапон зазначив, що надана раніше Комітетом підтримка та консультації допомогли Фонду коректно сформувати систему підтримки підприємців у рамках своїх програм. Водночас, він висловив думку щодо «гострої необхідності» продовження та розширення програми підтримки підприємництва, у тому числі і з врахуванням правил державної допомоги.
Підсумовуючи результати зустрічі перша заступниця Голови Антимонопольного комітету України - державна уповноважена Ольга Музиченко зазначила: «Обговорення важливих та актуальних питань, що виникли в роботі Фонду, дозволило окреслити низку проблем, які неминуче доведеться вирішувати більшості надавачів державної підтримки у післявоєнний період. Тому результати подальшої спільної роботи Фонду та Комітету будуть мати не лише практично-прикладне значення, але й концептуальне. Вони сприятимуть не тільки вирішенню поточних питань діяльності Фонду, але й дозволять узагальнити та систематизувати підходи до комплексного вирішення аналогічних питань, які виникнуть у надавачів державної допомоги у повоєнні роки».
Відтак учасники зустрічі домовилися про продовження консультацій щодо цього питання.
Звертаємо увагу, раніше АМКУ звернувся до надавачів державної допомоги з нагадуванням щодо важливості дотримання правил державної допомоги, зазначених в Угоді про асоціацію, навіть під час війни.