До
Антимонопольного комітету України надійшла
заява від суб’єкта
господарювання, що здійснює діяльність
на ринку з постачання
природного газу щодо проблемних питань стосовно
запровадження процедури добового балансування.
Відповідно
до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП)
«Про затвердження Змін до деяких постанов
НКРЕКП щодо впровадження добового балансування на ринку
природного газу та процедури розробки, подання і затвердження Плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років» від 27.12.2017
№ 1437, Оператор газотранспортної системи зобов’язаний:
- подати на розгляд Національної
комісії, що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
пропозиції щодо процедури функціонування балансуючої платформи у двомісячний
строк з дня, наступного за
днем опублікування цієї постанови в офіційному друкованому виданні
– газеті «Урядовий кур’єр»;
- з 01 серпня 2018 року надавати послуги
транспортування природного
газу на підставі договору транспортування природного газу, укладеного відповідно
до Типового договору транспортування
природного газу зі змінами, затвердженими цією
постановою;
- до 01 травня 2018 року розмістити на своєму
сайті інструкції щодо
користування інформаційною платформою, зокрем, контактну інформацію
та години роботи служби підтримки інформаційної платформи;
- запровадити тестування власної
інформаційної платформи із залученням
суб’єктів ринку природного газу;
- щомісячно до 01 серпня 2018 року надавати Національній
комісії, що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
звіт щодо стану проходження
тестування інформаційної платформи, її
наповнення, а також готовності оператора газотранспортної системи та його
інформаційної платформи до переходу на добове
балансування.
За
інформацією Заявника, Оператор ГТС має наміри відкласти
запровадження процедури добового балансування
на невизначений строк.
Запровадження добового балансування,
за інформацією Заявника, сприяє зменшенню
операційних витрат, пов’язаних із
послугою постачання газу, що в умовах постійного
росту вартості цін на енергоносії дуже
позитивно сприйматиметься кінцевими споживачами.
Враховуючи те, що відповідно
до Закону України «Про природні
монополії»
АТ «Укртрансгаз» є суб’єктом природної монополії, навмисне затягування процесу переходу на добове балансування може мати ознаки зловживання монопольним (домінуючим) становищем на відповідному ринку, та за певних умов може стримувати розвиток конкуренції на ринку природного газу вцілому.
З метою недопущення порушень
законодавства про захист економічної конкуренції
Комітет направив вимогу до Оператора ГТС та звернувся до НКРЕКП щодо надання інформації
з приводу проблемних питань, що виникають
при впровадженні добового балансування на ринку природного газу.