24 грудня 2024 року Антимонопольний комітет України надав роз’яснення щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги, що надається через Фонд розвитку підприємництва.
Зазначені роз’яснення були підготовлені у зв’язку із змінами до пункту 52 розділу 9 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», згідно із Законом України від 21.05.2024 № 3720-IX та враховуючи Закон України від 08.10.2024 № 3994-IX.
У роз’ясненнях Комітет виокремив загальні підходи щодо застосування законодавства у сфері державної допомоги до допомоги, яка надається через ФРП.
З 8 листопада 2024 року положення Закону застосовуються до державної допомоги, наданої через ФРП, в повному обсязі. Тому, у разі, якщо підтримка надається через ФРП суб’єктам господарювання за рахунок державних чи місцевих ресурсів, створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності, спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, то така підтримка містить ознаки державної допомоги та потребує подання повідомлення до Комітету.
Варто зазначити, що відповідно до статті 5 Закону державна допомога є допустимою, якщо, зокрема, надається з метою відшкодування збитків, завданих надзвичайними ситуаціями техногенного чи природного характеру. І якщо така державна допомога надається через
ФРП - то про надання такої державної допомоги має бути повідомлено Комітет згідно зі статтею 9 Закону за формою та змістом, передбаченими додатком 4 розпорядження АМКУ від 28.11.2024 № 23-рп.
В той же час у роз’ясненнях зазначено, що державна допомога, відповідно до частини першої статті 6 Закону, може бути визнана допустимою, якщо надається, зокрема, для таких цілей:
Для оцінювання допустимості державної допомоги для конкуренції, надавачу відповідної допомоги, яка надається через ФРП, необхідно подати повідомлення про таку державну допомогу до Комітету згідно зі статтею 9 Закону та відповідно форми та змісту додатків 1 – 3 Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Комітету від 04.03.2016 № 2-рп. Також, у роз’ясненнях зазначено, що законодавством України не передбачено прийняття Антимонопольним комітетом рішення про визнання державної допомоги незначною, тобто надавач сам має вирішити чи є така допомога незначною.
Якщо розмір державної допомоги, яка надається, не перевищуватиме порогових значень на одного суб’єкта господарювання (за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тис. євро) та, відповідно, підпадатиме під визначення незначної державної допомоги, то така допомога не підлягатиме повідомленню до Комітету.
Водночас, надавачі незначної державної допомоги, наданої через ФРП, зобов’язані щороку до 1 квітня наступного року подати Комітету інформацію про надану таку допомогу за минулий фінансовий рік.