• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • English
АМКУ дозволив передати «Нафтогазу України» пакети акцій шести підприємств ТКЕ за умови виконання поведінкових зобов’язань
Опубліковано 28 липня 2022 року о 15:43

Антимонопольний комітет України завершив розгляд справ про концентрації, щодо надання дозволів АТ НАК «Нафтогаз України» на передавання до статутного капіталу АТ НАК «Нафтогаз України» пакетів акцій АТ «Дніпровська ТЕЦ», АТ «Криворізька ТЦ», ПрАТ «Миколаївська ТЕЦ», АТ «Херсонська ТЕЦ», АТ «Одеська ТЕЦ», АТ «Сєвєродонецька ТЕЦ», що забезпечує перевищення 50 відсотків голосів у вищих органів управління товариств.


Передача пакетів акцій здійснюється на підставі постанови КМУ від 11 серпня 2021 року № 857 «Деякі питання управління об’єктами державної власності».

Об’єкти набуття контролю: АТ «Сєвєродонецька ТЕЦ», АТ «Одеська ТЕЦ», АТ «Криворізька ТЦ», АТ «Херсонська ТЕЦ», ПрАТ «Миколаївська ТЕЦ», АТ «Дніпровська ТЕЦ» здійснюють діяльність з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії для потреб споживачів в межах теплових мереж, до яких приєднані зазначені суб’єкти господарювання.

При цьому АТ «Сєвєродонецька ТЕЦ», АТ «Одеська ТЕЦ», АТ «Херсонська ТЕЦ», АТ «Миколаївська ТЕЦ», АТ «Дніпровська ТЕЦ» також здійснюють діяльність з виробництва (генерації) та постачання електричної енергії. А сировиною для виробництва теплової та електричної енергії зазначених підприємств ТКЕ є природний газ. 


Під час розгляду справ Комітет оцінив  задіяні товарні ринки (електричної енергії й теплової енергії).

Враховуючи, що сукупна частка Групи «Нафтогаз» й об’єктів набуття контролю на ринку електричної енергії, після здійснення концентрацій, буде становити менше 1%, встановив, що ці концентрації не призводять до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції на ринку електричної енергії України.


Зазначимо, що діяльність зазначених підприємств теплокомуненерго (ТКЕ) з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії для потреб споживачів відноситься до ринків природних монополій та/або суміжних з ними ринків і є законодавчо врегульованою.


Територіальні межі здійснення господарської діяльності АТ «Сєвєродонецька ТЕЦ», АТ «Одеська ТЕЦ», АТ «Криворізька ТЦ», АТ «Херсонська ТЕЦ»,
ПрАТ «Миколаївська ТЕЦ», АТ «Дніпровська ТЕЦ» визначаються та обмежуються місцем розташування мереж, по яких здійснюється транспортування теплової енергії у містах Сєвєродонецьк, Одеса, Кривий Ріг, Херсон, Миколаїв та Кам’янське. Отже, заявлені концентрації не призводять до структурних змін попиту та/або пропозиції на ринках теплової енергії в територіальних межах розташування теплових мереж, до яких підключені виробники теплової енергії та якими здійснюється транспортування теплової енергії до споживачів.


Водночас під час розгляду справ АМКУ зосередив увагу на ринку природного газу, адже він є сировиною для виробництва теплової та електричної енергії АТ «Сєвєродонецька ТЕЦ», АТ «Одеська ТЕЦ», АТ «Криворізька ТЦ», АТ «Херсонська ТЕЦ», АТ «Миколаївська ТЕЦ» та АТ «Дніпровська ТЕЦ». А Група «Нафтогаз» здійснює діяльність, зокрема, і з видобування та реалізації природного газу.


Наразі в Україні діє Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії (ПСО), затверджене постановою КМУ від 31.05.2022 № 637.  Відповідно до Положення на  суб’єктів господарювання Групи «Нафтогаз» покладені спеціальні обов’язки щодо постачання природного газу виробникам теплової енергії.


Водночас після припинення дії Положення про спеціальні обов’язки (з 01 серпня 2022 року) та у разі відсутності інших рішень Кабінету Міністрів України про покладення спеціальних обов’язків, за наявності:

  • вертикально інтегрованої структури відносин контролю Групи «Нафтогаз» на ринках сировини (видобуток та реалізація природного газу) та кінцевої продукції (виробництво електричної та теплової енергії);
  • значної частки реалізації природного газу від загального обсягу споживання на ринку,
  • можливість надання переваг при постачанні природного газу – власним постачальникам природного газу, які входять до складу Групи «Нафтогаз»,

існує ризик порушення вимог законодавства про захист економічної конкуренції з боку Групи «Нафтогаз», зокрема, у вигляді усунення чи обмеження конкуренції для інших постачальників природного газу. Ці ризики своєю чергою можуть призвести до:

  • штучного обмеження конкуренції на ринку природного газу, у частині постачання природного газу для Об’єктів набуття контролю, шляхом надання Групою «Нафтогаз» переваг постачальникам природного газу, які пов’язані з нею відносинами контролю;
  • ущемлення інтересів інших суб’єктів господарювання (постачальників природного газу, що є потенційними конкурентами Групи «Нафтогаз»).

Враховуючи наведене, учасників концентрації було повідомлено про встановлення підстав для заборони концентрації та надано строк для надання пропозицій щодо зобов’язань, які б могли усунути потенційно можливий негативний вплив на конкуренцію.

АТ НАК «Нафтогаз України» повідомило про готовність взяти на себе зобов’язання, що усувають потенційно негативний вплив концентрації на конкуренції, як умову для здійснення відповідних концентрацій. 

Основний зміст зобов’язань передбачає обов’язок АТ НАК «Нафтогаз України» та суб’єктів господарювання, пов’язаних з ним відносинами контролю, забезпечити придбання зазначеними підприємствами теплокомуненерго (ТКЕ) для їх потреб природного газу на конкурентних засадах після втрати чинності ПСО та за відсутності іншого рішення Кабінету Міністрів України про покладення спеціальних обов’язків на АТ НАК «Нафтогаз України» чи суб’єктів господарювання, пов’язаних з ним відносинами контролю, щодо реалізації природного газу виробникам теплової енергії.  

Про виконання зобов’язань НАК «Нафтогаз України» повинен звітувати перед Комітетом щорічно до 1 квітня впродовж 3 років після відміни ПСО.

Враховуючи зібрану в рамках розгляду справ інформацію, а також з огляду на те, що запропоновані учасниками концентрації зобов’язання усувають можливий негативний вплив розглянутих концентрацій на конкуренцію, є пропорційним обґрунтованим загрозам негативного впливу на конкуренцію, Комітет дозволив заявлені дії та наклав зобов’язання.



Більше за темою
Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux