Воєнні та повоєнні виклики АМКУ: Відбувся VIII Ukrainian Antitrust Forum

Опубліковано 23 березня 2023 року о 08:45

Правові аспекти роботи Антимонопольного комітету України в умовах воєнного стану, реформа конкурентного законодавства, вплив санкційних обмежень на конкуренцію, тенденції в сфері оскарження закупівель. Такі ключові питання обговорили представники АМКУ, інших органів державної влади, правники та представники бізнесу 22 березня під час VIII Ukrainian Antitrust Forum.

Антимонопольний комітет на форумі був представлений широким колом експертів. Зокрема, у заході взяли участь голова АМКУ Ольга Піщанська, заступниця голови АМКУ – державна уповноважена Анжеліка Коноплянко, державні уповноважені Ольга Нечитайло та Сергій Шершун, директорка юридичного департаменту Алла Максименко та заступник директора Департаменту з питань оскаржень рішень у сфері публічних закупівель Євген Костенко.

В ході першої сесії учасники обговорили особливості особливості роботи АМКУ в умовах воєнного стану та поточний стан конкурентної реформи. Під час свого виступу заступниця голови АМКУ – державна уповноважена Анжеліка Коноплянко відзначила, що за останній воєнний рік Комітет не лише зміг забезпечити виконання своїх завдань, а й удосконалив окремі підходи у роботі:

«Одним з головних досягнень Комітету у 2022 році, з початком воєнного стану, я вважаю було те, що ми змогли втриматися у межах правового поля. Ми залишилися справедливими, передбачуваними та відкритими. З початком війни Комітет не тільки продовжив виконувати свої повноваження, а навіть удосконалив окремі практики. Зокрема, ми сформували чіткі підходи щодо надання попередніх висновків про відсутність необхідності отримання дозволу на концентрації у разі, якщо контролером учасників концентрації є орган влади – орган місцевого самоврядування», – сказала Анжеліка Коноплянко.

Заступниця голови АМКУ детально розповіла про особливості розгляду Комітетом заяв на концентрацію, пояснивши детально, зокрема, підстави для їх повернення. Також Анжеліка Коноплянко розповіла про тенденції щодо концентрацій за кордоном, зазначивши, що основними трендами впродовж минулих років і зараз є сфера ІТ, енергетика та фармацевтика. Окремо державна уповноважена наголосила на тому, що АМКУ докладає значних зусиль для реалізації конкуренційної реформи, зауваживши, що законопроект №5431, який планується ухвалити в її рамках, посилить повноваження Комітету, хоча окремі – обмежить та водночас врегулює певну дискрецію.

Державна уповноважена Ольга Нечитайло, зі свого боку детально описала три етапи реалізації конкуренційної реформи та їх зміст, окремо зупинившись на новаціях законопроекту № 5431.

«Прийняття законопроекту № 5431 виконає майже всі вимоги Меморандуму з МВФ щодо діяльності Комітету та забезпечить подальше узгодження конкуренційного законодавства з законодавством ЄС. Наприклад, вимоги щодо існування ефективних процедур пошуку і вилучення доказів. Так, № 5431 обмежує наявне на сьогодні право АМКУ виходити на перевірку в будь-який момент. Перевірки будуть можливі тільки під час розгляду справ про порушення. Одночасно з’являється чітка процесуальна рамка – врегульовано кожен крок АМКУ, отже бізнес зможе чітко відслідковувати правомірність дій Комітету. Також, встановлюються додаткові процесуальні гарантії захисту прав бізнесу», - зауважила Ольга Нечитайло.

Також, за словами державної уповноваженої, законопроект оптимізує систему забезпечення невідворотної відповідальності за вчинене порушення. Запроваджується солідарна відповідальність материнських компаній по сплаті штрафів та відповідальність правонаступників і пов’язаних суб’єктів. Також, рішення АМКУ набуватиме статусу виконавчого документу.

Під час другої сесії, «Секторальні виклики», директорка юридичного департаменту АМКУ Алла Максименко нагадала, що з прийняттям Закону України "Про санкції" Комітет отримав додаткові можливості контролю за концентраціями за участю підсанкційних осіб, а з початком повномасштабного вторгнення росії та прийняттям закону про вилучення активів країни агресора, повноваження Комітету набули додаткового значення.

«Водночас, хочу зазначити, що санкційні обмеження напряму не впливають на конкуренцію. Вони фактично зберігають той статус кво, який був раніше, тобто блокують можливість перерозподілу часток учасників ринку. Разом з цим функція Комітету щодо контролю за концентраціями у поєднанні з санкційними обмеженнями запобігає набуттю контролю над стратегічними активами, виведенню капіталу за межі України та ухиленню від стягнення майна з осіб на користь держави, у зв’язку зі сприянням країні-агресору», – підсумувала юристка.

В рамках третьої сесії, присвяченої публічним закупівлям, державний уповноважений АМКУ Сергій Шершун розповів про окремі виклики, що виникли після ухвалення Постанови КМУ №169, якою було дозволено спрощені закупівлі, а також про наслідки змін до закону «Про публічні закупівлі», що надав право Кабміну визначати порядок здійснення цих закупівель. Державний уповноважений зазначив, що з початком повномасштабної війни кількість скарг у сфері закупівель зменшилася та наразі знову спостерігається тенденція до зростання.

«В середньому ми отримуємо близько 40 скарг на день. Це досить суттєва кількість. І на нашу думку, це сигнал до того, що бізнес готовий захищати свої права та з довірою ставиться до органу оскарження, як до реальної можливості забезпечити такий захист», – зазначив Сергій Шершун. Також під час дискусії йшлося про складність та особливості доказування фактів змов на торгах. Зокрема, державний уповноважений наголосив, що АМКУ постійно вдосконалює свою практику і наразі звертається для обміну досвідом до закордонних колег.

Своєю чергою заступник директора Департаменту з питань оскаржень рішень у сфері публічних закупівель Євген Костенко виокремив найбільш поширені порушення, з якими стикається відомство.

«Досить поширена помилка під час підготовки тендерної пропозиції – неоскарження умов тендерної документації з приводу неможливості виконання певних умов документації. В подальшому це призводить до того, що учасника відхиляють. Він же подає скаргу на результати і вказує, що замовник встановив дискримінаційну вимогу, яку він не зміг виконати. Я звертаю увагу учасників на те, що у разі, якщо ви плануєте взяти участь у тендері, але деякі його умови є для вас дискримінаційними – оскаржуйте їх на етапі подання пропозицій в строки передбачені законом. Після розкриття тендерних пропозицій Орган оскарження, за законом, такі скарги розглядати не може», – наголосив Євген Костенко.

Нагадаємо, раніше в рамках Форуму відбулося  інтерв’ю голови АМКУ Ольги Піщанської, під час якого йшлося, зокрема, про нові стандарти відкритості Антимонопольного комітету України, поточний стан реформи законодавства, ринки, на які спрямовує увагу АМКУ, приватне правозастосування та його перспективи.

Більше за темою

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux