Система контролю державної допомоги
Опубліковано 19 серпня 2019 року о 17:19

Зобов'язання України щодо створення ефективної системи контролю державної допомоги суб'єктам господарювання, за зразком системи, яка існує у Європейському Союзі, передбачені низкою міжнародних угод.

Найбільш чіткі вимоги до такої системи встановлено у статтях 262 – 267 Частини 2 «Державна допомога» Глави 10 «Конкуренція» Розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Зазначені вимоги стосуються:

  • впровадження основних принципів ЄС у сфері державної допомоги;
  • забезпечення інституційної спроможності незалежного органу з питань державної допомоги;
  • розроблення підзаконних нормативно-правових актів з питань державної допомоги суб'єктам господарювання з урахуванням первинного та вторинного законодавства ЄС, судової практики Суду ЄС, рамковими положеннями, керівними принципами та іншими чинними адміністративними актами Європейського Союзу;
  • забезпечення прозорості.

Відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, для впровадження національної системи контролю державної допомоги Україна має:

  1.  протягом трьох років з дати набрання чинності Угодою – прийняти національне законодавство про державну допомогу та забезпечити функціонування незалежного органу, який матиме відповідні повноваження;
  2.  протягом п’яти років з дати набрання чинності Угодою – створити повний реєстр схем державної допомоги;
  3.  привести ці схеми допомоги у відповідність до критеріїв, визначених у статтях 262 та 264 цієї Угоди протягом строку не більше ніж сім років з дати набрання чинності Угодою;
  4.  протягом перших п’яти років після набрання чинності Угодою, будь-яка державна допомога, надана Україною, має оцінюватись за правилами, ідентичними правилам Європейського Союзу щодо країн зі складною соціально-економічною ситуацією.

Законом України «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» Угоду про асоціацію між Україною та ЄС ратифіковано.

1 липня 2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України № 1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання», розроблений Антимонопольним комітетом України з урахуванням зобов'язань, визначених Угодою про асоціацію між Україною та ЄС. Зазначений Закон набере чинності у повному обсязі 2 серпня 2017.

Відповідно до статті 8 Закону України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання» Уповноваженим органом з питань державної допомоги визначено Антимонопольний комітет України.

До повноважень Антимонопольного комітету України як Уповноваженого органу з питань державної допомоги, зокрема, належать:

  •  нормативне забезпечення здійснення контролю та моніторингу державної допомоги;
  •  отримання та розгляд повідомлень про нову державну допомогу;
  •  визначення належності до державної допомоги заходів з підтримки суб'єктів господарювання, оцінювання допустимості державної допомоги для конкуренції;
  •  збирання інформації про заходи з підтримки суб'єктів господарювання;
  •  надання обов'язкових для розгляду рекомендацій про внесення змін до умов надання державної допомоги, а також роз'яснень з питань державної допомоги;
  •  прийняття рішень про тимчасове або повне припинення надання незаконної державної допомоги та її повернення.